Vecka 5 – Hp animation

Hallå där!

Den här veckan har man bara suttit med att rita om saker, så fast man har arbetat på spelet så känns det som om man inte har kommit längre. Måndagen började med att vi grafiker gjorde en style guide där vi skrev ner exakt hur vi ska rita så att grafiken blir mer enhetlig i spelet. Vi insåg att det är väldigt mycket vi måste rita om och så måste alla animationer göras om… Detta borde vi ha gjort redan första veckan!
Visst, vi hade kunnat struntat i det och kört på, men jag tror att spelet kommer se mycket bättre ut sen när vi är klara.

Det jag tänkte prata om i det här inlägget är hp ikonen som jag ritade enligt dom nya riktlinjerna och animerade, det kan bli lite repetition från förra inlägget. Jag tog på mig uppgiften eftersom jag hade gjort den gamla versionen och dessutom har jag ansvaret för HUDen.
Enligt dom nya riktlinjer så ska majoriteten av grafiken ha tjocka svarta outlines, förutom bakgrunder.

Jag tänkte att jag skulle göra det enkelt både för mig och spelaren att bara göra ett enkelt hjärta som Hp, dom flesta (om inte alla?) vet att det är en indikation på liv.
hp
Att rita hjärtat gick snabbt, det som tog tid var animationen. Jag tror jag gick lite för långt där och borde nog ha gjort en enklare animation, då hade jag haft mer tid till att jobba på annat. Men jag var fast i min bubbla och ville göra en cool animation…
old hp Här är sprite sheeten till den gamla versionen.

När jag började göra animationen så ville jag ha en liknande animation som på den gamla versionen, fast lite mer intressantare. Jag tänkte att istället för att hjärtat rasar samman så kan den smälta istället, ungefär som stearinet på ett stearinljus.

Jag började rita men insåg snabbt att jag behövde kolla på lite referensbilder, så jag googlade bara på stearinljus och fann en hel del bilder som jag kunde använda mig av.

Så som innan så använde jag mig av ”frame animation”, och ärligt så är det bara för att jag inte fattar den andra typen av animation i Photoshop, ”video timeline”. Tänker inte försöka lära mig det heller, hellre lär jag mig att använda Animate CC. Än så länge funkar ”frame animation” för mig.

Resten av arbetsprocessen var ganska straightforward. Jag gick bara frame by frame, kopiera lagret, rita om den, kopiera det lagret och rita om den osv. Då och då tog jag och spelade upp animationen för att se hur det såg ut och gjorde justeringar där det behövdes.

När jag väl var klar med animationen och var nöjd med den så ville jag lägga till något extra. Jag ritade en liten döskalle som skulle dyka fram allt eftersom hjärtat smälter.
hp_spritesheet
Här  uppe ser ni sprite sheeten till animationen och här nere så har ni animationen.

HP-Animation-NEW

Det var allt för mig för den här veckan.
Tack och hej! // Ricardo

En reaktion till “Vecka 5 – Hp animation

  1. Hej! Först av allt, bra jobbat! Din animation blev riktigt snygg. Den är riktigt smooth och rolig att kolla på! Det finns en del frågor som inte besvaras riktigt dock. Det är ganska stor skillnad på den ursprungliga ikonen och den du skapat nu ( Ett hjärta uppbyggt av ihopsnickrade plankor jämfört med en mycket mer cartoony bild av ett hjärta ). Varför återanvände ni inte den gamla ikonen fast med en ny, tjockare outline? Som du skriver var det för att göra grafiken överlag mer enhetlig, men jag får som läsare aldrig veta varför den inte passade in. Det hade det varit intressant att se den gamla ikonen jämfört med några andra grafiska element från spelet, samt den nya ikonen jämfört med samma element för att visa på skillnaden mellan de två samt varför den nya ikonen passar bättre in med er grafiska stil än den gamla.
    Var det smältande hjärtat din första idé till en ny HP-mätare och om inte, vilka idéer valde du mellan? Vad provade du mer som sedan blev bortvalt? Som sagt så känns det som ett stort steg från ett ihopsnickrat trähjärta (som för övrigt ser riktigt bra ut!) till ett stearinhjärta med en skalle i. Det hade varit roligt att se vad som orsakade den förändringen helt enkelt!
    Ha det gott!
    / Marcus

    Gilla

Lämna en kommentar