Tiles, tiles, tiles

Tja bloggen!

Den här veckan har varit väldigt stressigt. Det är sista rushen inför betan och det är fortfarande en hel del saker vi vill hinna färdigt med. Men jag måste säga att jag är nöjd med att vi har kommit så pass långt ändå.

Efter att vi grafiker gjorde en style guide förra veckan så hamna vi lite efter. Kodarna har mer eller mindre suttit och väntat på att få in lite art stuff, men nu så känns det som att vi har hunnit ikapp lite. Det kommer garanterat bli jobb under helgen också!

Ja, det jag tänkte berätta om i det här inlägget är mitt arbete med map tiles. Vi bestämde att vår bakgrund i spelet ska vara gjorda i tiles. Vi kände att det skulle bli enklare och snabbare att bygga upp flera banor med hjälp av tiles systemet, istället för att rita en enda bild och ha som bakgrund. Det går snabbare att bara byta ut några tiles än att behöva rita om en hel bild ifall något inte funkar.

Våra tiles har dimensionen 120 x 120 pixlar. Varför vi just har den dimensionen är på grund av den uträkningen vi gjorde när vi skulle bestämma hur stor vår karaktär skulle vara. Vi bestämde att vår avatar skulle vara ungefär en 1/16 av skärmens bredd och 1/9 av skärmens höjd, räknat utifrån en skärmupplösning på 1920 x 1080 pixlar.

Jag har ingen erfarenhet av att göra tiles och få dom att funka bra tillsammans, så jag hade lite svårt att komma igång i början. Men det gick bättre efter att ha gjort grafik uppgiften vi fick då vi skulle arbeta med just tiles och bygga en map. Dessutom så hjälpte det att sitta med min gruppkamrat Peo, då vi båda har suttit och arbetat med bakgrunden till spelet.

Jag bestämde mig för att göra tre gräs tiles som går att kombinera tillsammans. Färgerna jag använde kom från bakgrundspaletten som vi gjorde när vi gjorde vår style guide, och det gäller för alla tiles som vi har gjort.

Eftersom vi vill ha lite variation på bakgrunden så började jag arbeta med att även göra snö och jord tiles. Det största problemet jag hade förutom att faktiskt få dom att funka tillsammans var att få till rätt textur. Det var lite knepigt och man fick testa sig fram men jag tror jag lyckades rätt bra ändå.

Imorgon blir det att fortsätta jobba med bakgrunden då den inte är helt klart än.

jag gjorde en liten snabb map tiles sheet så att ni kan seTilesTest

Det var allt för den här veckan, tack och hej!

// Ricardo

En reaktion till “Tiles, tiles, tiles

  1. Hej Ricardo!
    Jag tycker att det här är ett intressant blogginlägg, speciellt för mig som heller aldrig jobbat med tile baserade spel tidigare.
    Du har beskrivit vad du har gjort och varför du gjort det på ett klart och tydligt sätt. Men när det kommer till hur du gjort allt så känns det som att det saknas en hel del.
    Du har till exempel inte nämnt vilken programvara du använt. Jag utgår ifrån att det är Photoshop men det är alltid värt att nämna. Sen om du går igenom varje process av skapandet, inte bara tanken bakom eller varför, så skulle det genast bli lite mer intressant. Det hade varit väldigt intressant att läsa om hur du fick till texturen i mer detalj än det du skrev om texturen.
    Om du typ sparar bilder av varje steg medan du arbetar så fungerar det as bra som utfyllnad av posten och gör den lite mer läsvänlig.
    Men jag tycker att slutresultatet är sjukt snyggt. Det måste ha tagit en hel del tid att få ihop allt i sån detalj och samtidigt göra det så att det kan tileas.
    Men grymt bra jobbat och hoppas att ni grafiker är ikapp med allt nu!
    /Thea

    Gilla

Lämna en kommentar